Dyskusje www.japonia.org.pl

Kultura, sztuka i historia Japonii.
Teraz jest wtorek, 4 sierpnia 2020, 18:07

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: środa, 8 października 2008, 10:15 
Offline

Dołączył(a): wtorek, 26 kwietnia 2005, 11:56
Posty: 370
Lokalizacja: Zabrze
XI Poznański Festiwal
Nauki i Sztuki
w Katedrze Orientalistyki UAM

16.10.2008 (czwartek)



WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE:
Sala 120, HCP
11.00
TYTUŁ PREZENTACJI Warsztaty indyjskie
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH studenci indologii

OPIS PREZENTACJI Warsztaty pism indyjskich i pisma tybetańskiego, pokaz mody indyjskiej, recytacja poezji staroindyjskiej.
(warsztaty pisma w miarę zainteresowania, pokaz ok. 15 min, poezja ok. 10 min.)

Sala 127, HCP
11.00
TYTUŁ PREZENTACJI Warsztaty japońskie
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH mgr Maho Ikushima, Adam Walenkiewicz

OPIS PREZENTACJI Prezentacja połączona z pokazem tradycyjnych japońskich sztuk, kaligrafii i origami (warsztaty)


PREZENTACJE:

Sala 121, HCP
12.00
TYTUŁ PREZENTACJI Ciekawostki z Tsushimy
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH mgr Grażyna Kramm

OPIS PREZENTACJI Tsushima to jedna z wysp Archipelagu Japońskiego, oddalona od wyspy głównej - Honshū o 150 km, co wywarło wpływ na jej historię, rozwój, a także zwyczaje i obrzędy, które w znacznym stopniu przetrwały i są kultywowane po dzień dzisiejszy. W swoim wystąpieniu chciałabym w ogólnym zarysie przedstawić wyspę oraz jej mieszkańców, ciekawostki z ich życia, a także czynniki wyróżniające Tsushimę spośród wielu innych japońskich wysp.
(prelekcja 20 minut + 10 minut na pytania i dyskusję)

12.30
TYTUŁ PREZENTACJI Dylematy tożsamościowe japońskich emigrantów w Brazylii
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH Marta Wesołowska

OPIS PREZENTACJI Ze względu na rocznice pierwszej emigracji japońskiej do Brazylii rząd japoński ogłosił rok 2008 rokiem wymiany japońsko-brazylijskiej, związane są z tym obchody dni kultury brazylijskiej, parady etc. Jest to również dobra okazja do zastanowienia się nad problemami japońskich emigrantów ży1ących w Brazylii, dojść często już kolejne pokolenie.
(prelekcja 20 minut + 10 minut na pytania i dyskusję)

13.00
TYTUŁ PREZENTACJI Przedmioty kultu japońskich ukrytych chrześcijan.
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH mgr Wojciech Jerzy Nowak

OPIS PREZENTACJI Chrześcijaństwo przybyło do Japonii w XVI wieku. Po krótkim okresie prosperity, chrześcijaństwo zostało uznane za religię zgubną dla suwerenności Japonii, a wierni, pod groźbą śmierci, zmuszeni zostali do apostazji, lub do ukrycia się. Ponad dwustuletni okres izolacji Japonii, odcinający japońskich chrześcijan od świata zewnętrznego, dał początek unikalnej kulturze kakure kirishitan- ukrytych japońskich chrześcijan, kulturze zakorzenionej w chrześcijaństwie, ale wyrosłej na gruncie rodzimych wierzeń. Kakure nie pozostawili po sobie prawie żadnych świadectw pisanych. Pomnikami ich kultury są obiekty ich kultu- przedstawienia bóstw i przedmioty rytualne- zarówno europejskiej proweniencji jak i te, stworzone już w Japonii. Dzięki tym przedmiotom, można zaobserwować zmiany zachodzące w religijności kakure- wędrówce od katolickiego monoteizmu do idolatrii.
(prelekcja 20 minut + 10 minut na pytania i dyskusję)

13.30
TYTUŁ PREZENTACJI Teatr Takarazuka - estetyka baśni czy estetyka kiczu?
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH mgr Monika Lecińska

OPIS PREZENTACJI Takarazuka to obecnie najpopularniejsza w Japonii rewia żeńska. 'Teatr hybryda' łączący w sobie elementy teatru zachodniego i klasycznego teatru japońskiego. Jego niezwykłe spektakle wzbudzają zarówno zainteresowanie, jaki i kontrowersje w świecie sympatyków współczesnego teatru rozrywki. Autorka w swoim wystąpieniu postara się przybliżyć słuchaczom tematykę i specyfikę spektakli Takarazuki, oraz odnaleźć odpowiedź na pytanie, czy sztuka prezentowana przez ten niepowtarzalny i nietuzinkowy teatr bliższa jest estetyce kiczu czy baśni.
(prelekcja 20 minut + 10 minut na pytania i dyskusję)

14.30
TYTUŁ PREZENTACJI „Wszystko to dzieje się za sprawa demonów” – o leczeniu, lekarzach i pacjentach w starożytnej Japonii
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH dr Maciej Kanert

OPIS PREZENTACJI Dwadzieścia minut o tym, czy (i jak) starożytni Japończycy dawali sobie radę bez lekarzy rodzinnych, publicznej służby zdrowia i państwowych funduszy, bakterii, wirusów i zarazków, antybiotyków, leków wziewnych i suplementów diety oraz jak zostawało się lekarzem i czego lekarz mógł oczekiwać od pacjenta.
(prelekcja 20 minut + 10 minut na pytania i dyskusję)

15.00
TYTUŁ PREZENTACJI Polska : Japonia - Komunikacja Międzykulturowa
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH dr Arkadiusz Jabłoński

OPIS PREZENTACJI Co oznacza komunikacja międzykulturowa i czemu służy? Dlaczego stanowi temat dociekań naukowych? Na jakie napotyka problemy? Kilka przykładów wyjaśnień powyższych zagadnień zostanie w trakcie prelekcji przedstawionych na przykładach z komunikacji w mieszanym, polsko-japońskim środowisku komunikacyjnym.
(prelekcja 20 minut + 10 minut na pytania i dyskusję)

15.30
TYTUŁ PREZENTACJI Humor po japońsku
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH Prof. UAM dr hab. Estera Żeromska

OPIS PREZENTACJI Japończycy często są postrzegani przez cudzoziemców jako ludzie pozbawieni poczucia humoru. Moja wypowiedź jest próbą zadania kłamu temu stereotypowemu twierdzeniu, ale pozbawioną analizy cech japońskiego humoru. Ma jedynie na celu, w oparciu o kilka wybranych przykładów z zakresu literatury i teatru, zwrócenie uwagi na różne żartobliwe formy wyrazu artystycznego.
(prelekcja 20 minut + 10 minut na pytania i dyskusję)

16.00
TYTUŁ PREZENTACJI Dziedzictwo Naukowe Bronisława Piłsudskiego i Międzynarodowego Poznańsko-Japońskiego Projektu Badawczego ICRAP
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH Prof. dr hab. Alfred F. Majewicz

OPIS PREZENTACJI W latach 1983-86 w ramach międzynarodowego projektu badawczego ICRAP zainicjowanego i koordynowanego przez Instytut Kultur Północy i Instytut Elektroniki Stosowanej Uniwersytetu Hokkaido i Narodowe Muzeum Etnologii w Osace ze strony japońskiej oraz Instytut Językoznawstwa UAM dokonano rekonstrukcji technologicznej i zawartościowej nagrań folkloru ajnuskiego na woskowo-kauczukowych wałkach fonograficznych systemu Edisona dokonanych przez polskiego zesłańca Bronisława Piłsudskiego (1868-1918) na Sachalinie i Hokkaido w latach 1902-1903. W latach następnych zrekonstruowano z odnalezionych w wyniku poszukiwań na skalę globalną archiwaliów badacza znaczną część pozostałego dziedzictwa naukowego dotyczącego języków i kultur wymarłej już lub wykulturowionej rdzennej ludności Sachalinu, Hokkaido oraz Kraju Przyamurskiego na rosyjskim Dalekim Wschodzie (Ajnów, Niwchów, Oroków, Ulczów i Nanajów) wyniki publikując w formie The Collected Works of Bronisław Piłsudski (autorska rekonstrukcja AFM; ukazały się trzy tomy, dalsze dwa w zaawansowanym opracowaniu). Całkowita bibliografia publikacji wynikających z projektu ICRAP obejmuje ponad tysiąc prac wydanych w kilku krajach i kilku językach, o projekcie i jego rezultatach i ich znaczeniu uczyli się japońscy gimnazjaliści (19-stronnicowa czytanka na ten temat pomieszczone została w podręczniku języka ojczystego do drugiej klasy niższej szkoły średniej), wyprodukowano około dziesięciu filmów dokumentalnych na jego temat, a ostatnio technologiczny aspekt projektu (optyczne odtwarzanie dźwięku z archiwalnych nagrań fonograficznych) w postaci wytworzonej specjalistycznej aparatury laserowej został włączony do stałej ekspozycji Muzeum Uniwersytetu Hokkaido. Ponieważ jest to w znaczącym stopniu istotny wynik badawczy związany z UAM, warto jest zapoznać z nim przynajmniej naszych studentów orientalistyki – i temu ma służyć wyżej nazwane przedsięwzięcie.
(okolicznościowa wystawa, prelekcja oraz pokaz filmów dokumentalnych)


Sala 123, HCP
12.00
TYTUŁ PREZENTACJI Mit o Tybecie na Wschodzie i na Zachodzie
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH dr Agata Bareja-Starzyńska

OPIS PREZENTACJI Tybet od wieków fascynuje mieszkańców świata. Trudne warunki geograficzne i częściowa izolacja polityczna sprawiły, że zarówno sąsiedzi na Wschodzie jak i dalecy przybysze z Zachodu w różny, zazwyczaj bardzo barwny sposób przedstawiali tybetańską rzeczywistość. Prelekcja omawia jak powstawał mit o Tybecie i na ile wiernie opisuje Wyżynę Tybetańską i jej mieszkańców.
(prelekcja 20 minut + 10 minut na pytania i dyskusję)

12.30
TYTUŁ PREZENTACJI Indie w języku polskim
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH dr Sven Sellmer

OPIS PREZENTACJI Indie wydaja się dalekie, ale to tylko pozory - pod różnymi względami. Wykład szuka śladów kultury i języków tego kraju w mowie Polaków, od Epoki indoeuropejskiej po czasy najnowsze.
(prelekcja 20 minut + 10 minut na pytania i dyskusję)

13.00
TYTUŁ PREZENTACJI Dlaczego indyjscy bogowie maja wiele rak i głów?
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH mgr Natalia Świdzinska

OPIS PREZENTACJI Jak patrzeć na sztukę hinduizmu? Czy można się ograniczyć do kategorii estetycznych, spierając się na ile te może dziwaczne w oczach Europejczyka hybrydy zaspokajają poczucie piękna u widza? A może dla uchwycenia specyfiki sztuki Indii należy spojrzeć inaczej na rzeczy i zjawiska pozornie rządzące się prawami dobrze znanymi nam wszystkim? Wystąpienie ilustrowane przykładami z malarstwa i rzeźby hinduskiej wyjaśnia jaka jest rola sztuki w kulturze Indii.
(prelekcja 20 minut + 10 minut na pytania i dyskusję)

13.30
TYTUŁ PREZENTACJI Co tracimy wraz z ginącymi językami?
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH dr Tomasz Wicherkiewicz

OPIS PREZENTACJI PREZENTACJA ODWOŁANA

14.30
TYTUŁ PREZENTACJI Niemuzułmańskie mniejszości Iraku w pigułce
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH dr Bartłomiej Grysa

OPIS PREZENTACJI Choć Irak kojarzy nam się z Saddamem Husajnem i amerykańską inwazją,mało kto wie, iż jest to teren niezwykle zróżnicowany etnicznie i religijnie. Celem referatu jest zapoznanie słuchacza z bogatą historią i kulturą mniejszości niemuzułmańskich, zamieszkujących ten kraj kiedyś i obecnie.
(prelekcja 20 minut + 10 minut na pytania i dyskusję)

15.00
TYTUŁ PREZENTACJI Jak Europa dotarła do Chin i przywiozła Chiny do Europy. Początki dialogu międzycywilizacyjnego
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH mgr Sylwia Witkowska

OPIS PREZENTACJI Zderzenie cywilizacji chińskiej i europejskiej i jego rezultaty. Na czym polegała wymiana międzykulturowa na przełomie XVI i XVII wieku. Początki sinologii w Europie. Nauka europejska w Chinach. Osobą, która zapoznała Chińczyków z heliocentryczną teorią Kopernika oraz wprowadziła do Chin rachunek logarytmiczny był Jan Mikołaj Smogulecki - uczony, polityk, misjonarz, a swego czasu również poznański student.
(prelekcja 20 minut + 10 minut na pytania i dyskusję)

15.30
TYTUŁ PREZENTACJI Największy sylabariusz świata - pismo Nuosu Yi w Chinach.
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH dr Halina Wasilewska

OPIS PREZENTACJI Zgodnie z ogólnymi założeniami teorii pisma, jeżeli dany system operuje na poziomie kilkuset znaków - można spodziewać się, że będzie to system pisma morfemicznego, zbliżonego w sposobie funkcjonowania do pisma chińskiego. Współczesny sylabariusz Nuosu Yi, niechińskiego ludu w południowo-zachodnich Chinach, składa się z 819 znaków i jest czystym sylabariuszem. Dlaczego aż tyle znaków było potrzebnych do stworzenia tego sylabariusza? Geneza i zasady funkcjonowania pisma Nuosu Yi.
(prelekcja 20 minut + 10 minut na pytania i dyskusję)

16.00
TYTUŁ PREZENTACJI Ostatnie "żywe" pismo obrazkowe na świecie
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH dr Maciej Gaca

OPIS PREZENTACJI Wykład dotyczy jednego z najciekawszych systemów pism, które pozostaje w użyciu w 250-tysięcznej wspólnocie ludu Naxi zamieszkującego płn. cześć prowincji Yunnan w Chinach. Pismo ma tysiącletnią historię, zapisywane jest na specjalnym papierze, a pełne znaczenia zapisanych obrazów są w stanie odczytać tylko kapłani. Pismo jak i religia tego ludu nosi nazwę dongba (dtom-mba).
(prelekcja 20 minut + 10 minut na pytania i dyskusję)

17.00
TYTUŁ PREZENTACJI Marzenia niedoszłego pilota
IMIONA I NAZWISKA PROWADZĄCYCH Olga Cyganiak

OPIS PREZENTACJI Hayao Miyazaki jest bezsprzecznie jednym z najważniejszych japońskich animatorów ostatniego ćwierćwiecza. To między innymi jego twórczość spowodowała, że gatunek zwany anime nie tylko zagościł na ekranach całego świata, ale także zyskał uznanie widzów i krytyków. Miyazaki jako autor filmowy posiada różnorodne oblicza. Jest scenarzystą, reżyserem, animatorem. Gdy spojrzymy na poruszane w jego filmach problemy, zobaczymy, że bywa ekologiem, pacyfistą, pilotem. Nie ma właściwie filmu przez niego stworzonego, w którym nie byłoby sekwencji lotu. Wynik młodzieńczych fascynacji lotnictwem jest również widoczny w nazwie studia Ghibli, którego założycielem jest Miyazaki. Ghibli to potoczna nazwa gorącego wiatru wiejącego na Saharze. Tak podczas II Wojny Światowej nazywali swoje samoloty, służące na tejże pustyni, włoscy żołnierze. Zamiast próby omówienia całej, rozległej twórczości Miyazakiego skupię się na jego pełnometrażowych filmach i postaram się opisać poruszane w nich problemy ze szczególnymi uwzględnieniem obecnych w nich latających maszyn, postaci z nimi związanych oraz sekwencji lotu i ich znaczenia.
(prelekcja połączona z pokazem filmów)

Adres i dojazd:
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza,
Instytut Orientalistyczny
Collegium HCP
ul. 28 czerwca 1956, nr 139
(dojazd tramwajami nr 1, 2, 7, 9, 10, 18 - przystanek Traugutta)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL